Omslagsbild: Juno och Jillis flyttar

Utgivningsdatum: 2018-05-04
Recensionsdatum: 2018-05-12
Mediekontakt: Jenny Edh-Jansen
ISBN: 978-91-29-70656-7

Juno och Jillis flyttar

Juno bor med sin familj och goseråttan Jillis i ett högt lägenhetshus. Från Junos fönster ser man långt och alla kompisarna bor nära. Men så en dag skall de plötsligt flytta, allt ska packas ner och följa med till nya huset. Kuddar, leksaker och sängen ska visst med, men inte badkaret. Vem skall bada i det nu, när Jillis inte kan. Kommer allt att bli annorlunda nu? Och vad händer med kompisarna på förskolan?

En berättelse om att flytta och hur det kan kännas för de yngre familjemedlemmarna.

120 kr Bok - Inbunden
Utgiven: maj 2018
61 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2018

"En varm och inkännande bok om hur det kan vara för barnet i familjen att flytta. Omställningen tas på stort allvar i både text och bild, samtidigt som sammansättningen är ganska underhållande."
Barometern
"Anna Bjelkholm försöker [...] bjuda barn på både en spännande historia och hjälp att bearbeta en flytt som de kanske själva står mitt i. Det lyckas hon bra med, med god hjälp av illustratören Mia Olofssons uttrycksfulla teckningar."
Mariestads tidningen
"'Juno och Jillis' flyttar är ett litet mästerverk som verkligen tar sina läsare på allvar."
BTJ

”Jag är en kreativ och rastlös dagdrömmare som alltid har varit fascinerad av bokstäver, språk och det skrivna ordet. Som barn läste jag mycket böcker och jag drömde mig ofta bort i egna berättelser och historier. Till familjens födelsedagar skrev jag dikter som present, gärna inramade och på vers, och jag älskade dan före dopparedan då jag satt helt uppslukad av julklappsrimmande. Det är något speciellt med rim, de har en rytm, en klang.

Att skriva en barnbok har länge varit min dröm. Sedan jag blev mamma har inspirationen kommit smygande för var dag, och helt plötsligt svämmade allt fullkomligt över och karaktären Juno föddes.

Mina döttrar är min stora inspirationskälla och min vardag tillsammans med dem och deras vänner ger mig så mycket glädje och skaparanda. Nya bokidéer poppar upp i huvudet för varje uttryck som kommer ur deras munnar, och anteckningsblocket ligger alltid på armlängds avstånd. Jag har många idéer om framtida böcker om Juno, där jag vill belysa små som stora händelser i ett barns liv, men alltid i syfte att stärka barnets självkänsla och ge det tilltro till sig själv och sin förmåga att klara av att stå på egna ben.”

Anna Bjelkholm, föddes 1981 i Mariestad, men har hela sitt vuxna liv bott i Göteborg. Idag bor hon i Lerum, strax utanför Göteborg, med sin sambo och deras två döttrar. Anna är utbildad inom medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs Universitet, men har de senaste åren varit verksam inom inredningsbranschen. Idag arbetar hon som frilansande skribent och stylist för en mängd hem- och livstilsmagasin, bland annat Elle Decoration, Sköna hem, Plaza Interiör, Family Living och Hus & Hem.

"Ända sedan jag var liten har jag tecknat, ritat och målat. Jag minns mitt första set blyertspennor i olika hårdhet och hur jag försökte lära mig att skugga korrekt genom att rita vaser, stenbroar och stilleben av frukter. Kreativiteten och ritandet har alltid följt med mig och utvecklats åt olika håll allt eftersom. Nu för tiden tycker jag inte det är lika roligt att skugga frukter korrekt. Nej, jag leker hellre med perspektivet, låter världen vara platt och himlen vara rosa.

Att skapa debutboken ”Juno och Jillis flyttar” har öppnat upp en helt fantastisk värld där det mesta är möjligt, och där en tant jag ser på gatan kan få en roll i en berättelse hon inte har en aning om. Det är en kittlande känsla att få skapa en egen verklighet, fastän den inte är verklig. Juno och Jillis ska få möta andra utmaningar i nya böcker framöver, men jag har också nya karaktärer som väntar på att få komma ut på äventyr.”

Mia Olofsson är född 1989 i Borås, men är idag verksam i Göteborg som frilansande illustratör och formgivare. Hon har flera ben att stå på och hennes uppdragsgivare är allt från reklambyråer, produktionsbolag och förlag, till företag och organisationer. Hon tycker om att skapa detaljrika bilder där betraktaren ständigt kan göra nya upptäckter.