BTJ

Ninas sommarlov

”…äkta och härligt. Detta är en trevlig bok, en perfekt högläsningsbok för äldre förskolebarn eller barn i förskoleklassen.” - Solveig Lidén

Nina & Jim - hemlisar & kompisar

”Det här är en riktigt trevlig högläsningsbok av Emi Gunér med ämnen som är relevanta för många sjuåringar och där igenkänningen säkert också är hög.” /BTJ

”Språket är vardagligt med enkel och naturlig dialog som ligger bra i munnen på karaktärerna. Boken är rikligt illustrerad av Loka Kanarp med färgillustrationer och tydliga konturer, mestadels mot vit bakgrund och med Nina i fokus. Illustrationerna kommunicerar tydligt Nina starka känslor. Boken passar utmärkt att läsa högt för både femåringar som funderar över skolvärlden och sex-sju-åringar som redan är där. Helhetsbetyg: 4.”

Nina börjar skolan

"Författaren har stenkoll på vilka tankar och känslor som rör sig i en sexårings innersta och boken passar bra att läsa högt tillsammans hela familjen. Betyg: 4" /Kommunalarbetaren

Nina börjar skolan

"En bok med stor igenkänningsfaktor ... Betyg 4" /BTJ

"Språket är lättsamt, dialogen trovärdig och ibland stoppar författaren Emi Gunér in nya spännande ord som exempelvis knorv och knirp. Illustrationerna i färg har tydliga svarta konturer och starka färger, mestadels presenteras de mot vit bakgrund. Överlag passar de perfekt ihop med texten. Detta är en härlig högläsningsupplevelse för målgruppen äldre förskolebarn. En bok med stor igenkänningsfaktor och många situationer som går att diskutera med egna barn eller i en barngrupp. Helhetsbetyg: 4."

Ett väldigt bra litet djur

"Ett väldigt bra litet djur är en bra, modern kapitelbok på det stora hela." /BTJ

"Emi Gunér må vara debutant i barnbokssammanhang, men hon är en van skribent med flyt i språket och hon växlar ledigt mellan humor och allvar. Korta kapitel och luftig text gör boken tillgänglig för duktiga läsare i lågstadiet, även om boken passar passar bäst för högläsning. Svartvita bilder av Luciano Lozano, på var och varannan sida, illustrerar följsamt bokens handling. Jag tycker om karaktären Simon, samt det konsekventa barnperspektiv som författaren håller. Ett väldigt bra litet djur är en bra, modern kapitelbok på det stora hela."
Sarah Utas, BTJ

Ett väldigt bra litet djur

"... en charmigt skriven och lättläst historia, rikligt illustrerad med svartvita teckningar av Luciano Lozano." /Piteå-Tidningen

"Säkert kan många känna igen sig i situationen med barn som längtar efter ett husdjur och föräldrar som är mera realistiska. Slutet är förutsägbart, men vägen dit är en charmigt skriven och lättläst historia, rikligt
illustrerad med svartvita teckningar av Luciano Lozano."
Karina Sundkvist

Ett väldigt bra litet djur

"Det är en rolig bok för dig som vill ha en härlig vardagsberättelse där det händer lite av varje." Borås Bibliotek

"Det har kommit en hel del böcker där huvudpersonen vill ha ett husdjur. Det här är en av mina favoriter. Det är en rolig bok för dig som vill ha en härlig vardagsberättelse där det händer lite av varje.

Ett väldigt bra litet djur

"En mysig bok som jag tror passa hur bra som helst till högläsning."

Ett väldigt bra litet djur

"Absolut gehör för åttaåringens värld" /Kommunalarbetaren

"Boken handlar om SImons längtan efter ett djur. Författaren har absolut gehör för vad som är viktigt för en åttaåring. Extra mycket gillar jag beskrivningen av elefanten som försöker stjäla en cykel. Boken riktar sig till sex-nio-åringar men alla som någonsin har längtat efter ett djur kan känna igen sig. Jag och min son skrattar ikapp åt allt från köttätande växter till lyxtandfeer. Jag längtar efter fler böcker av denna författare."
Susanna Lundell