- Start
- /Författare & illustratörer
- /Cecilia Sidenbladh
Cecilia Sidenbladh
Media
PressbilderJag är en författare som helst umgås med människor i det förflutna, både i mina romaner och barnböcker, och i mina pjäser. Mitt skrivande började med två romaner från 1790-talet och sekelskiftet 1800 - de kretsar kring paret Gustaf Mauritz Armfelt och Magdalena Rudenschöld.
Min första uppförda pjäs handlade om häxprocesserna på Söder på 1670-talet.
Bara en enda roman handlar om helt fiktiva gestalter som jag skapat i mitt eget huvud - Saras mödrar från 1995.
Under de senaste åren har jag har haft ett fruktbart och fruktansvärt roligt samarbete med den duktige illustratören Tord Nygren vilket resulterat i flera barnböcker, som alla utspelas i historisk tid eller i Shakespeares eller operans värld. Varför skriver man historiska barnböcker? Jag gör det för att dela med mig av det jag vet om vad som hänt förr.
I Slottet brinner berättar jag till exempel om det kungliga slottet Tre Kronors brand 1697. Men jag vill framför allt berätta om hur barn hade det förr, och därför finns det alltid ett barn i berättelsens centrum. Vi ser händelserna med hans eller hennes ögon.
I vår kommer En midsommarnattsdröm som återberättar Shakespeares drama i sagoform, berikad av Tord Nygrens fantastiska bilder. Det är roligt att kunna förmedla denna märkliga pjäs till barn, lika spännande som det var att skriva Mozarts opera Trollflöjten i form av en berättelse för barn - det blev ett skilsmässodrama i sagans form.
Under det senaste året har jag skrivit om den heliga Birgitta i olika former - hon fyller ju 700 år i år. Det har blivit en ungdomsbok, Birgitta, Birgitta som kommer ut i april 2003. I den berättar jag om helgonet ur hennes pigas synvinkel.
Jag har också skrivit ett drama om Birgitta och hennes uppenbarelser, Djävulens advokat, som kommer att spelas under september-oktober 2003. Till saken hör också att jag är Almqvistfreak - vår store romantiske författare Love Almqvist har jag ägnat min doktorsavhandling. Han har sedan dykt upp både i pjäser som Med smak av arsenik, Strängnäs - New York och Wendelas mörka lockar, och i romanen Amanda och Ira som delvis handlar om gåtan i Almqvists liv - var han skyldig till bedrägeri och giftmordsförsök eller inte? Faktiskt finns Almqvist även med på ett hörn i barnboken Niklas sotarpojken!