Så gjorde vi: Förskolan Trädet satsade på läshörna och högläsning

Text av:

Terri Herrera

Publicerad:

2024-09-27

På förskolan Trädet i Stockholm har man gjort en stor satsning – fast med enkla medel – på både läshörna och högläsning. Det positiva resultatet märks både hos barn och pedagoger.

Bokfokuset är tydligt redan när barnen anländer till den Reggio Emilia-inspirerade förskolan Trädet på morgonen. Så snart ytterkläderna har åkt av skyndar många direkt in till läshörnan för att lyssna på högläsning. Även under vilan är det högläsning – och det brukar läsas däremellan också. Men så har det inte alltid sett ut.

Lisa Nordstedt, som är en av pedagogerna på förskolans storbarnsavdelning, berättar att de har lagt ner mycket tid på sitt förändringsarbete kring läsande. Ett arbete som tog sin början för drygt två år sedan.

– Vi har alltid haft en läshörna, men tidigare var det ett ganska kalt rum och böckerna presenterades inte särskilt tydligt. Barn lockas inte att bläddra i böcker om de bara ser bokryggar, eller en hög med böcker i en back. Man behöver jobba upp intresset, säger hon.

Förskolan har tidigare haft ett samarbete med Stockholms stadsbibliotek där Lisa Nordstedt har fått gå en utbildning i bibliotekets regi om hur man kan förändra den fysiska läsmiljön.

– Framför allt ska det märkas att man träder in i sagornas värld, säger hon.

I dag ser läshörnan mer ut som ett bibliotek där hela miljön andas böcker, författare och sagofigurer. Fler böcker införskaffades och rummets inreddes med kuddar så den skulle få mer av en myskaraktär. Även författarna presenteras så att de äldre barnen ska förstå att det är en person som ligger bakom böckerna.

Men framför allt tog pedagogerna in läsandet i vardagsrutinerna, inte minst på morgonsamlingen och vilan. Satsningen, som trots allt består av ganska enkla förändringar, kan inte beskrivas som något annat än en succé.

– Det är alltid barn som går direkt in i läshörnan på morgonen för att vara med på högläsningen, som är frivillig. Det är ett otroligt mysigt sätt att börja dagen på. Trots att vi dessutom läser under vilan så hämtar barnen ofta oss pedagoger för att vi ska högläsa mer i läshörnan – de verkligen VILL att vi ska sitta där. Och de lyssnar intensivt!

Tanken med satsningen är naturligtvis att utveckla barnens språk och generera ett intresse för böcker och ord som de kan ta med sig till skolan.

– Förändringarna märks på att barnen har ett intresse för böcker, ord och berättelser på en helt annan nivå än tidigare. De tar gärna egna initiativ till att skriva bokstäver, hitta på berättelser eller leka något inspirerat ur böckerna. Det har verkligen gett ringar på vattnet – även i hemmen, har vi fått höra.

Under utvecklingssamtal och på föräldramöten lyfter Trädets personal vikten av att läsa högt, och gärna olika typer av böcker.

– Har man lite äldre förskolebarn kan man testa att läsa annat än korta bilderböcker, till exempel. Just nu står Handbok för Superhjältar-serien och Ninja Timmy högt i kurs, liksom Skönheten och odjuret i normbrytande nytolkning, samt faktaböcker om kroppen.

– Vad man gillar att läsa är såklart individbaserat. Därför är det viktigt att läsa och presentera olika typer av böcker, säger Lisa Nordstedt och tillägger att arbetet har blivit mycket roligare sedan de gjorde lässatsningen.

– Det har blivit en puff för hela arbetsgruppen.

Finns det något som inte har funkat?

– Nej, egentligen inte. Men en sådan här förändring måste ha förankring, intresset för böcker måste finnas hos personalen. Och det finns alltid en utmaning i att alla inte har samma intresse för att läsa högt – samtidigt som man vill ha en likvärdig läsvila oavsett vem som är ansvarig den dagen.

Tre tips för att boosta läsningen i förskolan:

1. Skapa en bibliotekliknande läshörna. Även tavlor och liknande bör ha koppling till böcker. Syftet med läshörnan ska vara tydlig: ”Här läser vi!”

2. Presentera böcker och författare. Synliggör författarna, så att barnen kan se vilka författare som skrivit vilka berättelser. Presentera böckerna tydligt, så många som möjligt med omslaget framåt. Det är svårt för barn (och vuxna) att inspireras av bokryggar på rad.

3. Gör förskolebibblan mysig. Förmedla känslan att läsning är härligt – gör läshörnan till en mysig plats att vara på. Ut med trästolar och in med en soffa, kuddar, och kanske dämpad belysning.