- Start
- /Författare & illustratörer
- /Måns Jonasson
Måns Jonasson
Foto av:
Göran SegeholmMedia
PressbilderMåns Jonasson, född 1974, är en (självbetitlad) datanörd från Stockholm som aldrig kan sluta se sig om i världen efter nya roliga uppfinningar, konstiga robotar och spännande nya sätt att spela dataspel. Till vardags arbetar han som digital strateg på Internetstiftelsen, där han bland annat lär barn att 3Dprinta och att programmera sina egna spel. Han har tidigare gett ut två böcker på Rabén & Sjögren i serien Programmera från Scratch.
Måns Jonasson berättar om sig själv:
Jag tror att det var julen 1983 som jag fick min första dator i julklapp av min mamma. Jag minns fortfarande känslan när jag öppnade paketet och såg kartongen. Först vågade jag inte tro på att det verkligen var en dator i lådan, men när jag öppnade och såg den lilla svarta lådan med gummitangenter inuti drabbades jag av en blandning av intensivt lyckorus och svindel. Jag tänkte genast på allt jag skulle kunna göra med datorn, och alla möjligheter som låg framför mig.
Idag har jag egna barn som är i precis samma ålder som jag själv var den julen. De är lika datorvana och internetmogna som nästan alla andra barn i deras ålder i Sverige, men när de kom till mig och frågade hur de skulle kunna göra egna spel istället för att bara spela färdiga spel fick jag en riktig tankeställare. Dagens surfplattor, datorer och smartphones kommer inte med någon direkt möjlighet att programmera dem. När jag på min tid var närmast tvungen att lära mig att programmera för att kunna använda min dator är dagens barn främst konsumenter av andras spel och appar - inte skapande producenter.
Med mina Barnhack-kurser har jag försökt göra något för att ändra på den saken. Jag vill att alla barn i Sverige ska få möjligheten att prova på programmering, om så bara en enda gång för att förstå att alla spel, appar och webbsidor de besöker dagligen faktiskt är gjorda av människor precis som de själva. Och för att kanske några av dem ska drabbas av samma blandning av lycka och svindel, och tänka på allt de kan skapa med sina datorer - alla möjligheter som ligger framför dem.