Är varje beröring en dödsdom?
Foto av :
Kajsa GöranssonPublicerad:
2019-10-04Dramatikern Gustav Tegby debuterar med Beröringen, en psykologisk paranoiathriller med övernaturliga inslag.
Beröringen handlar om 16-åriga Elin som levt isolerad med sin pappa hela sitt liv i en liten lägenhet i Umeå. Han påstår att hon har en övernaturlig förmåga som gör att alla hon rör vid dör, om de sedan någonsin kommer mer än trettio meter ifrån henne. Pappan hävdar att förbannelsen dödade hennes mamma när Elin var liten. Och självklart har Elin rört honom också, så han och hon måste alltid vara nära varandra.
Till slut tvingas Elin ut i verkligheten och försöker bygga upp en ny vardag, samtidigt som hon kämpar för att ta reda på om hennes förbannelse – som alla andra tror är pappans absurda påhitt – verkligen existerar. Det försätter henne snart i extrema situationer.
Upprinnelsen till Beröringen var en diskussion på en fest om de värsta superkrafter man skulle kunna få och vilka konsekvenser de skulle få för ens liv, berättar Gustav Tegby.
– Efteråt kunde jag inte släppa tanken, och den här berättelsen växte fram i huvudet under ett par års tid. Tematiskt kommer idén mycket från den där känslan som de flesta av oss har hela livet, men som i alla fall för mig var särskilt stark i tonåren, att längta efter mänsklig närhet och samtidigt tycka det är skitläskigt.
Gustav Tegby debuterar skönlitterärt men har skrivit en hel del dramatik tidigare. Skillnaden beskriver han så här:
– Bokskrivandet tar mycket längre tid, och är mindre kollektivt. En pjäs är snarare en sorts ritning än ett helt självständigt verk, i slutändan är hela teamet konstnärliga avsändare. Även om jag fått massor av ovärderlig hjälp under arbetet med romanen (tack och lov för bra förläggare och redaktörer!), så känner jag mig på gott och ont mer ensamt ansvarig den här gången. Teateruppsättningar försvinner rätt snabbt dessutom, medan en bok finns kvar nästan för alltid. För en dramatikerhjärna är det ett lite svindlande koncept.
Relaterat
Relaterade artiklar