Måste man älska fosterbrorsan?
Foto av :
Susanne LindholmPublicerad:
2020-04-22Många barn runt om i Sverige bor i familjehem. Den prisbelönta författaren Lina Stoltz är aktuell med en roman om att bli någons fostersyster – och om att hitta vem man är.
Ida och hennes föräldrar ska ta emot ett fosterbarn och bli familjehem. Ida, som är elva år och ensambarn, har fantiserat om att någon yngre skulle komma, helst en tjej. Istället flyttar David in: en strulig, tillknäppt 15-åring. David känns inte som nån bror överhuvudtaget. Så dyker en chans upp att bli av med honom. Ska hon ta den?
Lina Stoltz har skrivit en mellanstadiebok om hur det är att få ett syskon när man själv är ganska stor – och där ingenting blev som man tänkt sig.
Vad skulle du säga att Bara David handlar om?
– Idas föräldrar bestämmer sig för att bli familjehem, och jag tänker att det är ganska vanligt att barn sätts in i olika familjekonstellationer som de inte har valt själva, säger Lina Stoltz. Skilsmässor, nya partners, nya syskon – både egna och bonus. Eller, som i det här fallet, fosterfamilj och fostersyskon. Hur hanterar man det? Sedan finns det ett annat tema som handlar mer om relationen till sig själv – vem är jag och vad står jag för? Vart pekar min inre moraliska kompass? Till exempel.
Det är ett väldigt specifikt ämne, var kommer inspirationen ifrån?
– Jag och min man har själva varit familjehem för några år sedan. Våra döttrar gick i förskola och lågstadiet och familjehemssonen gick i högstadiet. Själva idén är lånad från verkligheten, men allt annat är påhittat. De senaste åren har det kommit en del ensamkommande ungdomar till Sverige från andra länder och det känner alla till, men många verkar omedvetna om att det även finns svenska barn som inte har några anhöriga alls. David har visserligen sin bror och sin senila mormor, men det finns faktiskt barn och ungdomar som inte har någon närmare släkting alls. Och det är alltid brist på familjehem.
Du skriver för många olika målgrupper – och nu för mellanstadieåldern. Vad är speciellt med att skriva för barn i den åldern?
– Barn i den åldern har ofta en medvetenhet inåt mot sig själva och utåt mot omvärlden och andra människor. De är ofta problemlösare. Det är också en ålder där det passar att väcka lite mer filosofiska och moraliska funderingar hos läsaren. Utmaningen ligger ofta i att hamna på rätt mognadsnivå, att det inte blir för barnsligt och inte för vuxet.
TIPS! Till boken finns en lärarhandledning anpassad för åk 4-6 att ladda ned utan kostnad >>
Relaterat