”Det är en sällsynt välkomponerad roman”
Foto av :
Anna DrvnikPublicerad:
2021-11-24Sara Bergmark Elfgren debuterade med Augustprisnominerade Cirkeln och hyllades av en samstämmig kritikerkör för sin förra roman, Norra Latin. Nu får hon ett lika storslaget mottagande för sin nya spänningsroman, Grim.
Grim handlar om Kasper som är arton år och jobbar på Gröna Lund. Han har gått igenom en väldigt svår tid men kommit ut på andra sidan och försöker hitta fotfästet i det nya livet. Han börjar intressera sig för sin pappas dödsmetallband som var aktivt i slutet av 80-talet. Bandet har blivit kultförklarat och det har bildats väldigt många myter kring det och sångaren Grim som dog under mystiska omständigheter. Kasper försöker ta reda på vad som hände.
Nu hyllas boken av recensenterna:
”Sara Bergmark Elfgren regisserar effekterna med mästarhand. /…/ Det är en sällsynt välkomponerad roman utan långsamma partier: allt finns där av en anledning. Till och med ett paketsnöre.”
Lotta Olsson, Dagens Nyheter
”Sara Bergmark Elfgrens penna kan frammana demoner som får nackhåren att resa sig och tonåriga igenkänningskänslor som får magen att knyta sig. /.../ Istället för en blodig mastodontfinal lämnas läsaren med något mycket otäckare. Nämligen frågan om vilka demoner som egentligen är värst: de yttre eller de som finns i ditt eget huvud.”
Anna Ims, Kulturnytt i P1
”Det är tätt och nervigt skrivet /.../ och då är det ändå inte det ockulta som avgör, utan de människor som gärna vill tro på det mörka, och som Bergmark Elfgren skildrar med virtuos hand. /.../ det verkligt ondskefulla är hur en ung människa har sårats så av sin omgivning att han löper ständig risk att sjunka ner i mörkret inuti. Språket är både konkret och svidande vackert – i de bästa partierna fungerar vokabulären som modern poesi hämtad från den medeltida galgbacken. ”Mörkret slår ner som en bila”, och far och son är båda nära att gå under, i varsitt decennium.”
Stina Nylén, Göteborgs-Posten
”'Grim' är en spänningsroman med övernaturliga inslag som rusar fram genom medvetandet som ett skenade spöktåg. Det går inte att hoppa av, det är omöjligt att sluta läsa. Samtidigt är det en ömsint skildring av några unga män med decennier mellan sig, men med samma längtan efter sammanhang och delaktighet. /.../ Visst kan den läsas av unga människor, jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att alla över 15 som inte läser den här boken går miste om något. Men den kan med fördel också läsas av medelålders människor. Såna som var med på 80-talet, såna som är föräldrar till ungdomar, och såna som bara är sugna på en sjukt spännande roman. /.../ med den har Sara Bergmark Elfgren, sedan länge ett av svensk ungdomslitteraturs tyngsta namn, överträffat sig själv.”
Maria Friedner, Jönköpings-Posten
"Suveränt berättad mångbottnad skräckroman" Yukiko Duke, Svenska Dagbladet
"Sara Bergmark Elfgren har fångat musikerna in i minsta stripiga hårtest, deras bandtröjor, deras snack, deras beteende i replokalen, deras festande och gränslösa lek med mörka krafter. Metalband som flirtade med det ockulta fanns på riktigt och det hade gått att använda sig av det på ett sensationslystet sätt, men så jobbar inte Sara Bergmark Elfgren. /…/ Sara Bergmark Elfgren skriver fortfarande ungdomsböcker men jag väljer som vanligt att ignorera det och tänker att hon skriver för just mig, en kulturtant i mina bästa år."
Maria G. Francke, Sydsvenskan
”Sara Bergmark Elfgrens prosa är glasklar, stämningsfull och tydlig. /.../ Karaktärerna är mångfacetterade /.../ Kaspers kamp mot psykisk ohälsa skildras trovärdigt, liksom hans kamp för identitet och tillhörighet. /.../ Grim är en tät, mörk, suggestiv och uppslukande läsning. Helhetsbetyg: 5.”
Fia Idegård, BTJ
Relaterade artiklar